Onlangs zat ik met een klant van ons. Zij hebben duizenden deelnemers, die bij veel cursussen een toets voor hun kiezen krijgen. De inrichting van hun Moodle site bleek hier niet volledig op aan te sluiten. Cursisten werden handmatig een herkansing toegekend (stel je voor, met zoveel gebruikers). Dat kan beter! Daarom hebben we een constructie ontworpen die dit proces automatiseert.
Ik illustreer het aan de hand van onderstaand voorbeeld.
De originele toets heeft de volgende instellingen:
- Beoordelingsmethode: hoogste cijfer
- Toegestane pogingen: 3
- Voltooien bijhouden: toon activiteit als voltooid aan als aan de voorwaarden voldaan is
- Vereist cijfer om te slagen aangevinkt
Deze instellingen betekenen dat een onvoldoende of het maximale aantal pogingen gebruikt ook als voltooid geregistreerd worden. Daarentegen betekent het dus nog steeds een onvoldoende resultaat!
De herkansingstoets heeft de volgende instellingen:
- Bestaat uit de beperkingenset:
– Beperking cijfer: de originele toets moet onder het slagingscijfer liggen
– Beperking activiteitsvoltooiing: de originele toets moet voltooid zijn
– Beperking datum (als het gewenst is dat alle cursisten op hetzelfde moment toegang krijgen tot de herkansingstoets)
– Het oogje van de beperkingenset staat dicht
Deze instellingen betekenen dat de herkansing zichtbaar wordt wanneer je cursist 3 pogingen heeft gedaan, geen voldoende scoort en een bepaalde datum is verstreken.
In alle andere gevallen dat de cursist wel slaagt voor de toets, zal de herkansing verborgen blijven. Dit hebben we te danken aan het verborgen oogje op de beperkingenset.
Wij tevreden met een nieuwe beperkingenset die we kunnen inzetten en de klant tevreden met een betere Moodle inrichting. Ik zeg, win-win situatie!
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.