Hoeveel Moodle sitebeheerders heeft jouw Moodle site? Waarom is deze vraag relevant is, bleek vorige week toen een klant van ons in lichte paniek in het weekend contact zocht omdat één van de Moodle sitebeheerders een complete categorie met cursussen had verwijderd.
De Moodle sitebeheerder in kwestie had wel de rol Sitebeheerder gekregen, maar niet of nauwelijks training. Door een tekort aan kennis, was de bedoeling wel goed, maar de uitwerking niet. De persoon in kwestie had tijdelijk de superrol binnen Moodle gekregen om een wijziging door te voeren, echter had de school verzuimt om deze rol weer weg te halen. En dus kon de persoon in kwestie nog steeds alles doen binnen Sitebeheer.
Gelukkig voor de school, is een standaardinstelling van Moodle dat als je een categorie verwijdert, de cursussen niet worden verwijderd, maar een niveau hoger worden geplaatst. Dit scheelde uiteraard veel werk met het terugzetten van backups, want nu konden de cursussen weer op de juiste plaats gezet worden.
Jaren geleden, nog in het ‘Moodle 1.9 tijdperk’, heb ik ook zo’n situatie meegemaakt. De eerste Moodle beheerder dacht dat het wel makkelijk was dat iedereen die met Moodle werkte, maar sitebeheerder mocht worden. Dus hadden 13 personen de rol Sitebeheerder. En ze wisten niet van elkaar wie al de wijzigingen telkens doorvoerde in diverse instellingen en cursuscategorieën…
Nogmaals de vraag: Hoeveel Moodle sitebeheerders heeft jouw Moodle site? Ons advies is om maximaal 2 à 3 personen de rol sitebeheerder te geven. Deze sitebeheerder moeten getraind worden zodat ze weten wat ze moeten doen (en moeten laten). Heeft iemand tijdelijk meer rechten nodig, maak dan een aparte rol aan met alleen die rechten die nodig zijn. En maak een herinnering aan dat je na een week controleert of de tijdelijke uitbreiding van rechten nog wel nodig is.
Voorkomen is toch beter dan genezen?