Het huidige rollen- en rechtensysteem is geïntroduceerd in Moodle 1.7 met als achterliggende reden om te gaan voldaan aan de principes van Learning Design. Al snel werd overigens Moodle 1.8 uitgebracht, waar het rollen- en rechtensysteem beter geïmplementeerd was.
Met dit systeem kan je op site, categorie, cursus en activiteitsniveau de rollen en rechten definiëren. Op zich een flexibele manier om op allerlei’s niveau bepaalde zaken te kunnen inregelen. Wil je bij de opdrachtenmodule dat leerlingen dezelfde rechten hebben als de docent, dan kan je dat voor die ene opdracht instellen.
Een krachtig systeem dus, maar dan moet je wel snappen wat je doet. Het komt met enige regelmaat voor dat onze supportdesk een probleem oplost binnen Moodle door de rechten weer goed te zetten.
Hoe werkt nu het Moodle rechtensysteem? De ontwikkelaar Simon Coggins heeft een kleine tool ontwikkeld in Moodle, waarmee je binnen een bepaalde context (bv een activiteit of een cursus) en een gebruiker, kan zien welke welke rechten hij heeft in die context.
Download ‘Capability explorer‘. Beschikbaar vanaf Moodle 2.7 en al geschikt voor Moodle 3.0.
Arnout is meer dan alleen de directeur van Avetica; hij is een echte Moodlelaar. Zijn passie voor digitaal leren en zijn drive om organisaties te helpen groeien, zijn de drijfveren achter zijn werk. Arnout is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn pragmatische aanpak en zijn vermogen om complexe zaken op een begrijpelijke manier uit te leggen.
Hij heeft alle Nederlandstalige MoodleMoots bezocht die sinds 2005 werden georganiseerd waar hij ook vaak zijn kennis deelde. Door zijn familie wordt hij vaak ‘Mister Moodle’ genoemd.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.