Het Avetica verhaal: waar het allemaal begon
2003
Twee vrienden drinken zoals vaker gezellig een biertje en delen hun ervaringen over werk. De een verkoopt medische apparatuur en de andere is leraar met passie voor ICT. Een terugkerend probleem is dat de ene vriend telkens naar ziekenhuizen moet om instructie te geven over de apparaten. ‘Dan maak je toch een online instructiemodule?’ roept de ander steeds weer. Ze besluiten een bedrijfje te starten in de e-learning. Het is februari 2003 en de naam wordt “Avetica”.
Vanaf de zolderkamer wordt vanaf dat moment hard gewerkt. De keuze wordt gemaakt voor Moodle als leermanagementsysteem. Een sterke onderwijskundige basis, open source en flexibel. Zaken die nog steeds van grote waarde zijn. De eerste klanten met Moodle zijn verzekeringsmaatschappij ‘De Europeesche’ en alarmcentrale SOS International. Maar de wereld van e-learning is geen snelle markt. Veel scholen, bedrijven en ziekenhuizen vinden het idee van e-learning wel aantrekkelijk, maar een leermanagementsysteem aanschaffen en implementeren is een ander verhaal. Het aantal klanten dat voor Moodle kiest stijgt gestaag door met nieuwe scholen en opleidingsinstituten. In 2007 wordt de overstap gemaakt naar fulltime werken voor Avetica.
2009
Het is april 2009 als het eerste kantoor in Oud-Beijerland wordt betrokken en een jaar later worden de eerste medewerkers aangenomen. In februari 2012 verhuist Avetica naar een groter kantoor in Maasdam waar het nog steeds naar tevredenheid zit. Het verhaal van Moodle als open source LMS blijft het goed doen en het aantal klanten groeit. Net zoals het aantal medewerkers.
2017
De vragen, eisen en wensen blijven toenemen van klanten. Onder andere de eis van informatiebeveiliging en privacy. In 2017 behaalt Avetica voor het eerst het ISO 9001 en 27001 certificaat. In 2020 wordt de eerste ISAE 3000 rapportage opgeleverd waarmee Avetica aantoonbaar aan de AVG voldoet. Omdat er in die jaren geen MoodleMoots georganiseerd worden, wordt twee keer een ‘Avetica Live Event’ gehouden in Dordrecht. Een congres door en voor Moodle gebruikers. Het blijkt een groot succes waarbij veel kennis over Moodle wordt gedeeld in een prettige sfeer. Vanaf maart 2023 organiseert Avetica de jaarlijkse MoodleMoots.
Van de collega’s ontvangt oprichter Arnout een beeldje waarin de prettige samenwerking duidelijk naar voren komt.
2019
Dan volgt een grote mijlpaal voor Avetica: in 2019 wordt het bedrijf uit Maasdam een gecertificeerde Moodle Partner voor Nederland en België. En een jaar later mag Avetica zich Moodle Premium Partner noemen. Ze voldoet aan alle eisen die gesteld worden en ze mogen Moodle Workplace aanbieden. KLM is de eerste klant die overstapt van Moodle LMS naar Workplace. Veel klanten zullen later die stap ook maken.
2021
Eind 2021 komt ‘Avetica Oost’ erbij. Een kantoor in Gendt bij Nijmegen voor de collega’s die daar in de buurt wonen en niet altijd thuis willen werken. Ondertussen is Avetica gegroeid tot 22 medewerkers en blijft de groei gestaag doorgaan.
2023
Avetica organiseert dit jaar de MoodleMoot voor Nederland en Vlaanderen. Vanaf 2010 was de oprichter al vaak betrokken bij de organisatie van hét Nederlandstalige Moodle event, maar dan altijd vanuit een vereniging of stichting. Ook bestaat Avetica dit jaar 20 jaar en dat wordt gevierd met het team. Oprichter Arnout ontvangt wederom een mooi beeld van het team.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.