Global Moodlemoot 2024 – dag 3

What will education feel like in 2034?

Martin Dougiamas opent deze dag met zijn keynote. Sinds vorig jaar is hij geen CEO meer maar ‘Head of Research’ en houdt zich bezig met research voor Moodle. Wanneer je wil weten hoe leren zich gaat ontwikkelen moet je kijken naar alle technische ontwikkelingen die er gaande zijn. Martin laat enkele voorbeelden zien van hoe AI zich heeft ontwikkeld in het afgelopen jaar. De kwaliteit van video en audio is exponentieel toegenomen. Hij heeft een Global Moodlemoot song gemaakt die eerlijk gezegd best goed klinkt.

Er zijn nog allerlei problemen met AI die volgens Martin uiteindelijk opgelost gaan worden. Martin voorspelt dat AI en robotisering in de toekomst veel menselijke arbeid gaat vervangen. Een repeterende taak kan door een robot in het donker prima 24-7 worden uitgevoerd. Zoals hij ook in eerdere keynotes al aangestipt heeft zullen we iets moeten regelen met het inkomen van mensen als arbeid wegvalt. Wij als mensen zullen meer tijd krijgen voor andere zaken. De vraag is alleen wat je met die tijd gaat doen?

Martin werkt als ‘Head of Research’ op dit moment aan een aantal dingen:

MoodleBot

AI bot die in eerste instantie gebouwd wordt voor Moodle HQ. De bot leest mee in alle informatie(kanalen) die gebruikt worden binnen de organisatie en leert daarvan. Je kunt de bot vragen om bepaalde taken uit te voeren zoals het aanmaken van een Moodle tracker issue. Martin ziet het als een extra lid van het team. Op termijn zou de bot ter beschikking gesteld kunnen worden aan de community.

Moodle LMS Support

Uitbreiden van AI gebaseerde hulp in Moodle.

MoodleNet

MoodleNet is het platform waar iedereen wereldwijd content kan uploaden die door anderen gebruikt kan worden. AI kan helpen om toegevoegde content te beoordelen.

Wat willen Moodle gebruikers?

Martin vraagt veel gebruikers om input en feedback op zijn werk. Zo heeft hij de vraag gesteld wat gebruikers willen dat AI voor ze gaat doen in Moodle? Hieronder een aantal ideeën van een aantal doelgroepen.

  • Sitebeheerders
    • hulp bij het effectief managen van een Moodle site
    • rapportages genereren; hoeveel mensen waren er actief in een bepaalde periode?
  • Docenten
    • hulp bij het maken van objectieve cursussen van hoge kwaliteit gebaseerd op onderzoek
    • vertalen van cursussen
    • universitaire cursus ombouwen naar cursus voor middelbaar onderwijs
    • review van cursussen
    • feedback op ingeleverd werk van studenten
    • cijfer voorstellen op basis van ingeleverd werk
    • omzetten content naar andere formaten; tekst naar video
    • samenvatten langere stukken tekst
  • Studenten
    • aanpassen cursussen aan persoonlijke behoeften en tempo
    • organiseren van studietijd / planning
    • samenvatting geven van gemiste lessen

Podcast

Ter voorbereiding op deze Moot heeft Martin Perplexity informatie over Moodle in Mexico laten verzamelen. Met een andere tool heeft hij die tekst omgezet naar een podcast. Je hoort een podcast waarin een duo praat over het onderwerp met hele realistische stemmen. Je hoort zelfs de ademhaling voor elke zin. Martin sluit af met de quote “Make AI good for us, humans!

Moodle Workplace 

Emilio Lozano, Head of Workplace Solutions, laat zien hoe de nieuwe Catalogus in Moodle Workplace werkt. Gebruikers kunnen het cursusaanbod van de omgeving zien en zich daar op aanmelden. De catalogus kan vanaf versie 4.5 worden ingesteld als de startpagina na inlog in de omgeving. Emilio toont verder wat de nieuwe mogelijkheden zijn die beschikbaar komen in Moodle Workplace 4.5.

  • Moodle Workplace 4.5
    • cursussen aanprijzen via aparte blokken op de catalogus pagina
    • elke tenant zijn eigen domein (URL)
    • nieuwe startpagina opties: starten met de catalogus of de kalender
    • verbeterd prijsmanagement voor cursussen
    • managers kunnen medewerkers aan programma’s toewijzen vanuit het Teams block
  • Moodle Workplace 5.0 en verder
    • meer ontwikkelingen in de catalogus zoals ondersteuning van programma’s naast cursussen
    • programma zelfaanmelding inclusief betaling
    • centraal beheer van multi-tenancy instellingen
      • vergelijken en wijzigen van instellingen over verschillende tenants
      • instellen of instellingen globaal is of dat tenant zelf mag besluiten wat te doen
    • grafieken in rapporten

Moodle Workplace implementatie voorbeeld

Ana Sedano, CEO van de Unió Consorci Formació SL (UCF), toont hoe zij de Moodle Workplace implementatie hebben aangepakt voor hun consortium van meerdere ziekenhuizen en gezondheidsorganisaties in Catalonië. UCF ondersteunt 62.286 studenten met 300 online cursussen.

Men heeft Moodle Workplace gecombineerd met een reguliere webpagina waar het aanbod wordt getoond. Daarnaast is er een registratietool gekoppeld om goedkeuring voor toegang tot cursussen te regelen. Het geheel is voorzien van een Single Sign On.

Bijzonder om te horen is dat men de H5P Inhoudsbank heeft gebruikt om daar Scorm in te plaatsen. Op die manier kan een Scorm op 1 plek staan en op meerdere plaatsen worden gebruikt. Bij een update is dat overal direct bijgewerkt. Navraag bij de Spaanse Moodle Partner leert dat men hiervoor een kleine plugin heeft gemaakt. Onze contacten met de Spaanse Partner zijn goed dus wie weet?!

Helix congres voor leren in de gezondheidszorg

UCF is tevens mede-organisator van een Engelstalig congres in mei 2025 met de titel Helix, Healthcare education & learning innovation xperiences. Het congres gaat over het creëren van innovatieve leerervaringen om zo de gezondheid van mensen te verbeteren. Misschien ook een interessant congres voor Nederlanders die met leren in de gezondheidszorg te maken hebben.

Case study Digicert

Darrel Tenter van Moodle US praat over de implementatie van Moodle Workplace bij Digicert. Hier bleek tijdens het project dat men 3 andere LMS’en in huis had. Er waren veel nadelen aan het hebben van meerdere platforms. Een gebruiker had in veel gevallen 4 accounts nodig met elke keer een andere gebruikerservaring. Digicert heeft de beheerders van alle LMS’en bij elkaar gehaald en Moodle Workplace bleek geschikt te zijn om alle LMS’en te integreren. Niet alleen werden alle systemen geïntegreerd maar ook het heeft geleid tot een meer centrale afstemming van content en trainingen. Ook wordt het platform gebruikt voor het delen van documenten die niet direct een training doel hebben.

Moodle AI Subsysteem

Matt Porritt, Head of Platform Solutions Moodle, praat ons bij over de introductie van AI subsysteem. Binnen Moodle moet er de mogelijkheid zijn om AI in te zetten. Elke Moodle site moet daarbij de keuze hebben of en zo ja welke AI providers gebruikt worden. Het AI subsysteem geeft je die flexibiliteit. Als je daar een provider voor instelt, kun je in de editor een afbeelding laten genereren. Aan de voorkant in Moodle ziet dat er altijd hetzelfde uit, onafhankelijk welke AI provider je daarvoor gebruikt. In Moodle 4.5 komt alleen het subsysteem beschikbaar. In latere Moodle versies gaan we de volgende zaken zien.

  • samenvatting teksten met één druk op de knop
  • teksten genereren door het invoeren van een prompt
  • afbeeldingen genereren die altijd van een watermerk zijn voorzien om aan te duiden dat ze met AI zijn gemaakt
  • instellingen voor beheerders hoe AI tools zich moeten gedragen

Blijf op de hoogte

Vul je e-mailadres in en lees als eerste onze blogs over Moodle.

Voeg je bij 1.909 andere abonnees
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 1.909 andere abonnees