Opening Global Moodlemoot
Na de partnerdag van gisteren is vandaag de start van de Moot voor alle deelnemers. Er zijn een kleine 400 deelnemers uit veel verschillende landen. We worden welkom geheten door de rector van de universiteit van Mérida, waarna Scott Anderberg, CEO van Moodle, zijn keynote geeft met de titel ‘How Moodle impacts the world’. Omdat hij pas sinds dit jaar de CEO is, stelt hij zich eerst voor. Scott denkt met ons na over hoe de wereld er over 2, 10, 100 jaar uit zou kunnen zien en welke rol leren daarin gaat spelen. Moodle gelooft in een wereld waar (leer)technologie een middel is om gelijkheid, welzijn en welvaart voor iedereen te stimuleren. Moodle wil bijdragen aan een wereld waar leren voor iedereen bereikbaar is en bijdraagt aan het terugdringen van armoede.
Scott laat 5 projecten zien waar Moodle een grote impact heeft gemaakt. We zien een video waarin 5 docenten vanuit verschillende hoeken van de wereld aan het woord komen. Zij delen hun ervaring over wat ze met Moodle bereikt hebben. Met name de verhalen waarin educatie mensen geholpen heeft om uit armoede te komen zijn mooi om te zien.
Presentaties
Gedurende de dag zijn er meerdere presentaties van Moodle gebruikers die hun ervaringen delen. Hieronder een indruk van een klein aantal sessies.
Advent kalender
Emilie Rinquet van de universiteit van Québec laat zien dat ze in Moodle een Advent kalender heeft gemaakt met het Tegel formaat. Hé waar ken ik dat van? Een aantal jaar geleden deden we dat ook als Avetica. Emilie heeft de kalender ingezet om docenten te stimuleren om meer dan alleen PDF’s in Moodle te plaatsen. De kalender was een groot succes. Elke dag een Moodle tip van 1 tot en met 24 december. Wanneer je zelf nog een kalender wil maken voor de aankomende kerst, kun je onze cursus downloaden in je eigen omgeving uploaden en aanpassen.
BigBlueButton
Fred Dixon, ontwikkelaar van BigBlueButton (BBB), geeft een presentatie over BBB. Als je het nog niet kent, BBB geeft je een virtuele lesruimte in Moodle. BBB is geïntegreerd in Moodle en heeft allerlei mogelijkheden om studenten te betrekken bij je online lessen. Denk bijvoorbeeld aan polls of de mogelijkheid om in kleine groepjes uit elkaar te gaan. Na het beëindigen van je sessie, analyseert BBB de deelname aan de sessie zodat je als docent kunt analyseren wat studenten deden tijdens je sessie. Je hebt bijvoorbeeld een aantal polls gebruikt en een bepaalde student heeft niet aan alle polls meegedaan. Je kunt die student nu hulp aanbieden of informeren of er een bepaalde reden is waarom hij of zij niet overal aan mee deed.
In de nieuwe versie van BBB, die eind dit jaar beschikbaar komt, kun je ook H5P activiteiten gebruiken in je online les. In de eerste versie zijn dat de kruiswoordpuzzel en de drag & drop oefening. Je maakt de oefeningen op voorhand in Moodle en upload ze in je BBB sessie. Studenten kunnen de oefening maken en als docent kun je realtime volgen wat ze aan het doen zijn.
Co-creatie door studenten
Jamie Drozda van de ‘Thompson RIvers University’ uit Canada geeft een presentatie hoe zij studenten H5P activiteiten laten maken. De studenten maken deze als een opdracht om opgedane kennis te verwerken. We zien een voorbeeld van een ‘Image Hotspot’ oefening waar een student een aantal stappen heeft gemaakt waar elke stap aanklikbaar is en een stuk uitleg geeft over het geleerde. Om dit mogelijk te maken heeft men een extra rol gemaakt die op cursusniveau aan studenten toegewezen kan worden.
Kialo discussie plugin
Eén van de sponsors van de Moot is Kialo. wat een woord is uit het ‘Esperanto’ wat ‘reden voor’ betekent. Een Kialo activiteit start met een stelling waarop studenten reageren met ‘voors’ en ‘tegens’ die ze met een beperkte toelichting kunnen onderbouwen. Op die reacties kan vervolgens weer opnieuw gereageerd worden. Op die manier ontstaat een interactieve kaart van de discussie. Het gaat in Kialo niet zozeer om de discussie maar om het ‘nadenken over’ en de argumentatie. Kialo is een geheel gratis plugin omdat het een project is wat wordt betaald door de Duitse overheid. Je kunt het zelf als eens proberen op de site van Kialo.
Moodle product update
Marie Achour geeft een update waar we staan met alle verschillende Moodle producten. Enkele highlights van de verschillende producten.
- Moodle Administrators Qualification – MAQ
- Financieel bijdragen aan Moodle – nieuwe website fund.moodle.org
- Moodle Workplace
- Programma’s in Catalogus plus opties om bepaalde cursussen prominenter te tonen
- Centralised management of multi-tenant settings
- Grafieken in Report builder
- Moodle LMS
- Bootstrap 5 upgrade
- LTI geen activiteit meer maar core
- Verbeteringen vragenpool, met name voor het werken met omvangrijke pools
- Icon verbeteringen
- Toekomstig
- Opdracht activiteit verbeteringen
- Activiteiten kiezer verbeterde layout met betere uitleg
- Open badges 3.0
- Onderzoek / ontwikkeling
- Hoe kan de interface beter voor beheerders?
- Webservices versie 2, opnieuw geschreven en verbeterd
- AI subsysteem
- flexibel en uitbreidbaar
- Geen AI lockin(!)
- Meer tools voor docenten en studenten
Peter werkt sinds 2008 met Moodle. Sinds 2011 in de rol van Moodle consultant bij Avetica. In deze rol begeleidt hij de implementatie van grotere Moodle projecten. Het trainen van nieuwe Moodle gebruikers is één van de aspecten die hij daarin het leukst vindt. Peter is een autoriteit op het gebied van Moodle en staat bekend om zijn gedegen kennis van alle mogelijkheden die Moodle heeft. Peter schrijft zeer regelmatig blogs op deze site. Hij verdiept zich daarvoor in alles wat er in de community gebeurt en welke interessante plugins er verschijnen.
Sinds 2008 heeft Peter alle Nederlandstalige MoodleMoots bijgewoond. Ook was hij aanwezig op alle Global MoodleMoots alsmede enkele in het Verenigd Koninkrijk die gezien worden als voorloper van de Global MoodleMoots.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.