E-learning ≠ SCORM
Ik merk regelmatig bij klanten die net in de wereld van de e-learning zijn binnengestapt dat ze nog zoekende zijn en zich vastklampen aan wat anderen doen. Er komen veel verschillende begrippen op hen af variërend van onderwijskundig, technisch, grafisch en beheersmatig. Opvallend vaak wordt e-learning gelijk gesteld aan SCORM. Ik zie vaak een houding van ‘als het maar SCORM is, dan komt alles goed’. E-learning is echt veel meer dan SCORM.
In deze serie blogs over SCORM alternatieven wil ik jou aan het denken zetten. Ik ben overigens niet anti-SCORM, ik hoop alleen dat je bewuste keuzes maakt welke tools je inzet om je leerdoelen te bereiken. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en in deze serie wil ik laten zien dat sommige wegen effectiever, didactisch beter en goedkoper zijn.
Wat is SCORM?
Ik wil eerst deze standaard toelichten zodat er een goed beeld ontstaat. Daarna ga ik in op alternatieven. In de jaren negentig van de vorige eeuw ging de rol van ICT in leren echt van start. De eerste leersystemen werden ontwikkeld en elk leersysteem ging zijn eigen format ontwikkelen om leercontent te presenteren. Een leermodule ontwikkeld in het ene systeem kon niet gebruikt worden in het andere systeem. Er was dus geen sprake van gemakkelijke uitwisseling van leercontent.
Zoals vaker nam het Amerikaanse ministerie van Defensie het initiatief voor een innovatie. Er moest één standaard komen om interoperabiliteit, toegankelijkheid en herbruikbaarheid van ‘web-based’ leercontent mogelijk te maken. Dit leidde aan het begin van deze eeuw tot de internationale standaard SCORM. Deze naam is een acroniem voor Sharable Content Object Reference Model. De twee belangrijkste versies zijn SCORM 1.2 en SCORM 2004.
Elk zelfrespecterend leermanagementsysteem ging de SCORM standaard implementeren. Moodle is bijvoorbeeld sinds oktober 2009 gecertificeerd SCORM 1.2 compliant.
Ook auteurstools zoals Articulate Storyline, Xerte of Lectora, zorgde wel dat zij de leercontent in de twee SCORM versies konden publiceren.
Voor e-learningontwikkelaars en uitgevers van online onderwijsmateriaal was deze standaardisatie een uitkomst. Nu hoefden ze alleen hun leercontent in SCORM te publiceren en elk leermanagementsysteem kon dan hun leercontent probleemloos afspelen. Dit heeft al die jaren zo gewerkt en dit zal nog wel een tijdje doorgaan.
Mijn probleem met SCORM?
Zoals eerder gezegd ben ik niet tegen SCORM. Mijn probleem met SCORM modules zit in het feit dat ik het een eenzijdige manier van online leren vind. SCORM modules zijn goed in het zenden van mooie leercontent. De meeste SCORM modules die ik zie:
- zijn grafisch mooi
- bevatten veel tekst
- bevatten foto’s, afbeeldingen en video’s
- hebben een goede bladerfunctie (zoals je door een boek bladert)
- bevatten hier en daar een interactie
- hebben vaak een toets(je) aan het eind
Bij leren gebeurt zoveel meer dan het consumeren van content. Ik vergelijk het vaak met een emmer water die over een spons wordt uitgestort. De spons is drijfnat maar het meeste water ligt naast de spons. Wil je alle kennis opzuigen dan zijn betere didactische modellen nodig. SCORM modules kunnen in mijn visie hierbij een rol spelen, maar wel als onderdeel van een leerlijn en niet als hoofdmoot. Investeer in een goed didactisch ontwerp is mijn advies.
Serie
In deze serie ga ik op zoek naar alternatieven voor SCORM binnen Moodle. Ik hoop jou daarmee te inspireren zodat je goede keuzes kan maken tijdens het ontwerpen en ontwikkelen van jouw Moodle cursussen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.