Programma MoodleMoot 2023
Wij hebben de Nederlandstalige community gevraagd om ideeën en bijdrages te leveren voor MoodleMoot 2023. Daar zijn veel reacties op binnen gekomen waarvoor we dankbaar zijn. Op basis van alle bijdrages hebben wij het volgende programma samengesteld.
Onder het programma staan de omschrijvingen van elke sessie. Deze worden in de loop van de weken nog aangevuld.
Tijd | Plenair | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
9.00 | Inloop | |||||
9.30 | Welkom & opening door Nienke Verhoeven | |||||
9.40 | Keynote door Wilfred Rubens: LMS implementeren: overschat en onderschat | |||||
10.30 | Pauze | |||||
Moodle Projecten | Moodle Techies | Inspiratie & Didactiek | UX & Toegankelijkheid | Commercie | ||
Zaal 1 | Zaal 2 | Plenaire zaal | Zaal 3 | Zaal 4 | ||
11.00 | Hoe bouw ik mijn lessen doordacht op in een blended traject? | Hoe bouw je de frontend van een Moodle plugin? | Kennisclips voor interactieve trainingen | Mooie, schone, intuïtieve Moodle | Bouw de ultieme Moodle-leeromgeving met de 4 superkrachten van BookWidgets | 11.30 | ReadSpeaker |
11.45 | Twee Moodle projecten in Afrika | Onderzoeksgroep Digitaal leren met Moodle | Maak je cursus toegankelijker voor je deelnemers | |||
12.00 | Meerwaarde van Moodle Workplace? | |||||
12.30 | Lunch | |||||
Moodle Projecten | Moodle Techies | Inspiratie & Didactiek | UX & Toegankelijkheid | Commercie | ||
Zaal 1 | Zaal 2 | Plenaire zaal | Zaal 3 | Zaal 4 | ||
13.30 | Moodle; een gamified omgeving voor basisschool onderwijs??? | MFA – Protecting your account. Twice! | Didactisch ontwerpen in de praktijk | Bouw een cursuscatalogus | Hoe de Moodle plugin van Wooclap uw studenten naar succesvol leren brengt | |
14.00 | Moodle SSO met Google, Facebook of Microsoft gebruiker | Hoe gerichte kennismeting leidt tot efficiënter leren | ||||
14.15 | Netflix aanbod in Moodle | Kijkje in elkaars keuken | ||||
14.30 | Moodle Workplace koppelen met externe applicaties. Een praktijkvoorbeeld uit het medisch onderwijs | Smowltech Proctoring voor online examens | ||||
15.00 | Pauze | |||||
15.30 | Plenaire interactieve afsluiting | |||||
16.30 | Netwerkborrel |
Toelichting sessies ochtendprogramma
Nienke Verhoeven is de dagvoorzitter op deze Moodlemoot. Ze is werkzaam in het Learning & Development vak. Ze ontwikkelt (blended) leertrajecten voor organisaties over persoonlijke effectiviteit, vitaliteit, communicatie en leiderschap. Ook wordt ze regelmatig ingehuurd door grotere organisaties op de L&D afdeling. Op deze manier kwam ze al diverse keren in aanraking met Moodle en werkte ze ook zelf met dit open source leermanagementsysteem.
Vanuit de jarenlange ervaring met het implementeren van leermanagementsystemen in organisaties zal Wilfred zijn kennis en ervaring delen met ons. Het thema van de keynote is:
LMS implementeren: overschat en onderschat
Wilfred stelt: “Bij de implementatie van een LMS komt veel kijken. Toch merk ik dat organisaties een aantal aspecten op korte termijn wat betreft problematiek overschatten, en andere aspecten op langere termijn onderschatten.”
Deze sessie bestaat uit twee Moodle projecten in Afrika
Omschrijving sessie 1: Voor een appel en ei, e-learning in Afrika
Hoe breng je E-learning aan professionals die doof of slechthorende zijn in Afrika? Kentalis International werkt sinds 2015 aan het verspreiden van dsh-kennis aan professionals via Moodle. Vanuit een train-de-trainer model zoekt Kentalis langdurige samenwerking in Oost-Afrika, om zo doven- en slechthorende kennis aan te bieden. Alleen kampen vele landen in Afrika met een lage internetconnectiviteit, een gebrek aan digitale vaardigheden en de financiën om kennis te veroorloven. In deze presentatie kijken we naar de vernieuwde opzet van Kentalis, die probeert een duurzame oplossing te bieden voor diegene die het hard nodig hebben. Kennis die betaalbaar moet zijn, voor een appel en ei.
Sessieleider 1
Roel van Eijk, werkzaam bij Kentalis International.
Omschrijving sessie 2: ‘Mobile first’ in Zuid-Soedan
Als gevolg van corona konden reguliere trainingen van lokale projectmedewerkers niet doorgaan. De training ‘Financial management of projects’ werd naar Moodle omgezet, waarbij in het ontwerp rekening is gehouden met slechte beschikbaarheid van internet, oftewel: de training kan grotendeels offline via de Moodle app op smartphone of tablet gevolgd worden. In deze sessie een demo van de training, een toelichting bij de ontwerpbeslissingen en de ervaringen van studenten en docenten.
Sessieleider 2
Frans van Hoek is zelfstandig ondernemer (Efran, e-learning support) en adviseur digitaal leren en innoveren bij Radboudumc Health Academy. Hij heeft ruime ervaring met ontwerp, ontwikkeling en implementatie van Moodle LMS.
Omschrijving sessie
Deelnemers leren tijdens deze sessie hoe ze met BookWidgets de ultieme digitale Moodle-leeromgeving kunnen bouwen door deze 4 superkrachten toe te voegen:
- Kracht van content creatie: Krijg toegang tot een bibliotheek met meer dan 40 interactieve oefensjablonen;
- Kracht van automatisch verbeteren: Maak automatisch-verbeterde opdrachten met meer dan 35 interactieve vraagtypes;
- Kracht van monitoring: Volg resultaten live op, terwijl leerlingen/cursisten je oefeningen invullen;
- Kracht van feedback: Geef efficiënt feedback via het ingebouwde verbeter-dashboard.
Sessieleiders
Omschrijving sessie
In deze sessie presenteren we onze aanpak om een verbeterde Moodle gebruikerservaring te bieden, door middel van ons UniPlay Moodle 4.0 ontwerp. We zullen enkele voorbeelden delen van een intuïtieve ervaring aan gebruikers van scholen, universiteiten en firma’s.
Sessieleider
Jad Najjar is mede-oprichter en algemeen directeur van Eummena, de EdTech onderneming en Premium Moodle-partner die actief is in België, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Hij behaalde een doctoraat in informatica aan de Katholieke Universiteit Leuven – K.U. Leuven (België) in educatieve technologieën en gebruikerservaring. Jad leidt de teams van klantbetrokkenheid, bedrijfsontwikkeling en advies, en hij is ook betrokken bij het beheer van alle belangrijke projecten in Eummena en zorgt ervoor dat het kwaliteit, gebruikerservaring en maatschappelijke invloed van de projecten wordt voldaan.
Omschrijving sessie
Een goed scenario opbouwen als docent mbv ABC learning design, maakt mooie cursussen binnen MoodleCloud en het blended onderwijs.
HBO verpleegkunde Genk past dit toe in hun SWITCH-traject, zowel een theoretisch als praktische opleiding.
Sessieleider
Mouna Laghrib, HBO verpleegkunde Genk
Docent/stagebegeleider/ switch-verantwoordelijke/ onderwijstechnoloog in spé/ moodler
Omschrijving sessie
In de technische track van de Moodle Moot gaat het om delen van je ervaringen en kennis. Deelnemers krijgen de kans om demo te geven van eigen projecten of de groep problemen voor te leggen. Bas zal een interactieve workshop geven over het analyseren van UX designs, en het bouwen de frontend van een plugin. Verder is er veel ruimte voor discussie en eigen inbreng van onderwerpen en het leren kennen van je collega Moodle techies!
Sessieleider
Bas Brands werkt sinds 2011 als Freelance Moodle developer met een primaire focus op front-end development. De laatste jaren onder andere in het LMS team van Moodle HQ, maar in het HQ community team en Workplace team. Naast een passie voor programmeren, design en nieuwe technologieën werkt hij graag samen met de community om kennis te delen en nieuwe mensen te leren kennen.
Omschrijving sessie
Voor één van onze blended opleidingen moeten onze collega’s meer weten over statistiek. De inhoud stond eerst in ellenlange course presentations. Door de stof op te knippen in kleine stukken en er relevante voorbeelden bij te gebruiken hebben we deze inhoud omgezet in kennisclips. Een kennisclip is een korte video waarin je kijker uitleg geeft over een onderwerp. Op deze manier konden we de uitlegtijd van onze trainers beperken en het leereffect van onze collega’s vergoten. Wil jij graag aan de slag met het maken van een kennisclip maken? In deze sessie leer je hoe wij dat hebben aangepakt!
Sessieleiders
- Danique van Laarhoven, Senior Adviseur leren en ontwikkelen bij de Academie van het Werkbedrijf van UWV.
- Carolien Peters, ontwikkelaar bij de Academie van het Werkbedrijf van UWV.
Omschrijving sessie
Met een bachelorproef tonen studenten op de AP hogeschool dat ze de nodige onderzoeksvaardigheden hebben. Studenten worden per onderzoeksgroep gecentraliseerd en worden daar begeleid door een docent/onderzoeker. 4 studenten van de onderzoeksgroep rond “digitaal leren met Moodle” tasten de mogelijkheden af van het verantwoord didactisch en pedagogisch werken in deze leeromgeving. De studenten focussen zich per 2 op een verschillend thema binnen Moodle. Ze doen dit eigen onderzoek onder begeleiding van Sam Binon.
Bij 2 ligt de focus op de kracht van het visuele omwille van de beperkingen van het doelpubliek: kleuters kunnen niet allemaal lezen. Twee andere studenten focussen net op dat aanvankelijk lezen en zetten daarvoor een Moodle-omgeving op.
Je kan je in deze sessie een voorstelling verwachten van het aangemaakte materiaal en een korte schets van de stand van zaken van het onderzoek. De twee delen van de sessie duren elk 10 minuten en 5 minuten mogelijkheid tot vragen.
Sessieleiders Bachelorproef H5P in de kleuterklas
Wij zijn laatstejaarsstudenten kleuteronderwijs die aan de hogeschool Artesis Plantijn studeren. Voor onze bachelorproef is er een onderzoek lopend over hoe Moodle een meerwaarde kan bieden bij het aanleren van de Nederlandse taalvaardigheid, meer bepaald, rijmen.
Ons streefdoel is om door middel van digitale middelen de leerkracht een extra hand te bieden. Ons ideaal is om de kinderen op zelfstandige basis aan de slag te laten gaan met H5P. Hiermee willen we bereiken dat kleuters op een actieve en zelfstandige manier tot leren komen. We hopen eveneens om ervoor te zorgen dat we de werkdruk van de leerkrachten hierdoor kunnen verlagen.
Wij zijn ervan overtuigd dat we aan de hand van Moodle educatieve lessen kunnen creëren waarbij we digitalisering in de kleuterklas kunnen omarmen.
Als u meer te weten wil komen over de manier waarop wij H5P gebruiken en wat we er allemaal mee kunnen doen in de kleuterklas, twijfel dan niet om eens een kijkje te komen nemen tijdens onze sessie.
Onder begeleiding van Sam Binon
Omschrijving sessie
Werken met een sjabloon. Creëer uniformiteit. De magie van de auto-link knop
Sessieleider
Vanessa Callebaut. CVO Groeipunt (Ninove). Moodle team, vooral ondersteuning en opleiding leerkrachten.
Omschrijving sessie
In online leeromgevingen als Moodle en daarbuiten bieden wij onze voorleeshulp (tekst-naar-spraak) aan.
Zodat bimodaal leren (lezen + luisteren) mogelijk wordt op alle digitale fronten van onderwijs bieden.
Leerlingen kunnen luisteren naar lesmateriaal, documenten, gescande notities, examens en beoordelingen, opstellen, onderzoeksmateriaal, en nog veel meer!
Hiervoor hebben wij handige tools als webReader, docReader, én gecertificeerde integraties voor Moodle ontwikkeld, die makkelijk te installeren en gebruiken zijn in je Moodle omgeving.
Waaronder ook bijvoorbeeld Moodle Workplace en de mobiele app van Moodle.
Wil je meer te weten komen over wat ReadSpeaker voor jouw onderwijsinstelling kan betekenen? Kom dan naar onze sessie om 11.30 uur.
Omschrijving sessie
Moodle Workplace is de ‘grotere broer’ van Moodle LMS en deze versie biedt een hoop meer interessante functionaliteit. In deze sessie zal ik de meerwaarde laten zien en hoe de verschillende onderdelen zich onderling versterken.
Sessieleider
Arnout Vree, directeur en oprichter van Avetica.
Toelichting sessies middagprogramma
Omschrijving sessie
25 jaar geleden is het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) begonnen met het aanbieden van afstandsonderwijs. Destijds werd dit nog gedaan door maandelijks papieren readers te versturen met een examen dat per post of fax ingestuurd moest worden. In 2008 is het NHG begonnen om dit proces te automatiseren en gekozen om dit binnen Moodle te doen. Inmiddels zijn wij 15 jaar en verschillende Moodle versies verder en heeft onze Moodle omgeving zich ontwikkeld tot een leeromgeving waarin wij meer dan 60 E-learning in een “all you can learn” Netflix model aanbieden.
In deze sessie zullen wij kort laten zien hoe wij onze Moodle omgeving hebben ingericht, en toelichten waarom wij bepaalde keuzes hebben gemaakt, tegen welke problemen wij zijn aangelopen en hoe wij deze hebben opgelost en waar wij nog steeds aan werken.
Sessieleider
Jeroen van Beijnen is als Product Owner binnen het Nederlands Huisartsen Genootschap verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van de NHG-Leeromgeving. Samen met een team van 3 technische e-learning ontwikkelaars en beheerders en 10 huisartsen ontwikkeld en ontsluit het NHG jaarlijks verschillende e-learning voor huisartsen en de huisartsenpraktijk.
Omschrijving sessie
Moodle kent geen cursuscatalogus. Je kunt wel door de categorieën bladeren, maar echt mooi ziet dit er niet uit. Tijdens deze sessie zie je hoe je vrij eenvoudig een goed uitziende cursuscatalogus bij elkaar kunt klikken.
Sessieleider
Ik ben Jaron Cohen. Mijn doel als Moodle consultant is om Moodle naar de wens van de klant te implementeren. Met de klant kijken we vanuit het oogpunt van alle gebruikers hoe zij door de omgeving navigeren om het optimale leerrendement te halen. Ik pak dit projectmatig aan en en kan didactische, functionele en technische vragen behandelen.
Omschrijving:
Wooclap staat in de eerste plaats ten behoeve van de pedagogiek, een platform gebaseerd op onderzoek in de cognitieve wetenschappen van de afgelopen decennia om de manier waarop studenten leren te onderzoeken en te herzien. Binnen cognitief wetenschappelijk onderzoek, heeft Wooclap als basis de 4 fundamentele pijlers van het leren, volgens de Franse neurowetenschapper Stanislas Dehaene, namelijk:
- Aandacht: trek de aandacht van de studenten (in face-to-face training of afstandsonderwijs). Zorg dat hun brein wordt geactiveerd!
- Actieve betrokkenheid: zorg ervoor dat studenten een echt mentaal beeld hebben van wat je zegt en dat ze niet alleen maar passief de cursus bijwonen, het passief luisteren naar een les werd reeds achterhaald.
- Feedback: het stelt hen in staat om verder te gaan dan hun fout, kritisch zijn en deze te corrigeren, studenten voelen zich zo ook aangemoedigd en daardoor ook zelfverzekerd.
- Consolidatie: om ervoor te zorgen dat wat er wordt gezegd en geleerd op de lange termijn wordt onthouden, duurzame verankering in het langetermijngeheugen van de studenten.
De oprichters van Wooclap, ook studenten in 2014, realiseerden zich dat het voor docenten soms vrij ingewikkeld was om op deze 4 fundamentele pijlers te kunnen inspelen. Als oplossing creëerden ze Wooclap, om in te spelen op 2 van de 4 pijlers:
Trek de aandacht van de cursisten door te proberen de cursus zo interactief mogelijk te maken met behulp van interactieve vragen.
Meten van het kennis- en begripsniveau van de studenten, om zo inzichten te verwerven en bij te sturen waar nodig.
Met Wooclap kunnen docenten interactieve vragen creëren (MCQ’s, open vragen, woordwolken, brainstormen, etc.) die studenten kunnen beantwoorden met hun smartphone, tablet of computer. De resultaten worden in realtime verzameld en weergegeven als onderdeel van de presentatie van de docent.
Sessieleider:
Annelies Dejonckheere, Head of Expansion at Wooclap
Voor het Wooclap team te vervoegen in april 2019, bouwde Annelies haar professionele ervaring op in verschillende industrieën met een vaste focus op innovatie, optimalisatie en business development. Haar rol bij Wooclap bestaat eruit nieuwe potentiële markten te onderzoeken op de actuele effectiviteit van onderwijspraktijken en Wooclap’s platformen te positioneren binnen de pedagogische innovatie projecten van de lokale onderwijs spelers.
Omschrijving sessie
‘Ik zou zo graag ook andere Moodle sites willen!’, deze wens gaan we invulling geven in deze sessie. Vier Moodle sites worden in maximaal 8 minuten getoond via de werkvorm Pecha Kucha. Er worden Moodle sites getoond met mooie thema’s, H5P styling en bijzondere inrichting.
Sessieleiders
Diverse Moodlelaars.
Omschrijving sessie
Moodle is een leermanagementsysteem em wat zich bij uitstek leent voor het gebruik in middelbaar en hoger onderwijs, toch? Dat helemaal correct! Echter laten we in deze sessie zien hoe Avetica en &Samhoud Creative Tech in opdracht van ANWB een volledig gamified omgeving hebben opgebouwd voor verkeersonderwijs op basisscholen. We laten natuurlijk het eindproduct zien maar we zullen vooral ingaan op de lessen die tijdens dit project hebben geleerd en zullen tips geven hoe je zelf aan de slag kan gaan met het opbouwen van een gamified omgeving!
Sessieleider
Bas Harkink, Moodle consultant bij Avetica.
Omschrijving sessie
In deze presentatie vertelt Daniel je over waarom, maar vooral HOE je multi-factor authenticatie instelt in je Moodle leeromgeving.
Sessieleider
Daniel Dubbeldam, technisch Moodle consultant.
Omschrijving sessie
Wat betekenen de termen SAML2, OAuth2 en OpenID Connect? Na een korte verklaring van het gebruikte jargon, wordt een Moodle LMS geconfigureerd om aan te kunnen melden met een Google, Facebook of Microsoft gebruiker.
Sessieleider
Manuel Van Steenbergen, ICT-coördinator KOLVW (Sint-Niklaas, België) & partner Edumas (Lokeren, België)
Ingenieur van opleiding en teamspeler van harte. Overtuigd dat een juiste IT oplossing steeds de combinatie is van techniek, menselijk vernuft en de wil om er je schouders onder te zetten. Over de jaren heen werd er ervaring gesprokkeld in project- en teammanagement, programmeren, Linux, Windows, netwerk- en serverbeheer en onvermijdelijk een persoonlijke kijk op leerversterkende IT.
Omschrijving sessie
Kennismetingen en trainingen zijn scharniermomenten voor mensen en organisaties, zowel in onderwijs- als in beroepscontexten. Een kritisch moment van kennismeting kan de richting van een carrière bepalen, de groei van een organisatie aanwakkeren of zelfs de hele loop van een mensenleven veranderen. Door objectieve tests en betrouwbare inzichten te bieden, maken wij van elke kennismeting een leermoment.
- Waarom aan gerichte kennismeting doen?
- Hoe gerichte kennismeting organiseren
- Hoe zet je theorie om in praktijk?
Sessieleider
Bart Sagaert – Sales Manager Televic Education
Omschrijving sessie
In deze sessie gaan we praktisch aan de slag met het didactisch ontwerpen. Aan de hand van een casus en een didactisch scenario gaan drie groepjes een didactisch ontwerp maken volgens een bepaalde ontwerpmethode. Stroop je mouwen maar alvast op want dit wordt ‘learning by doing’. En neem een laptop of tablet mee, zodat je het cursusontwerp direct in Moodle kan zetten.
Sessieleider
Arnout Vree, directeur van Avetica. En per groepje een doorgewinterde Moodlelaar met kennis van didactiek.
Omschrijving sessie
De Federatie Medisch Specialisten implementeert een leeromgeving op basis van Moodle Workplace voor de 32 aangesloten medisch wetenschappelijke verenigingen die de Federatie vormen. De multi-tenancy architectuur van MWP is zeer geschikt om de verschillende verenigingen in staat te stellen het eigen online en blended onderwijs voor aios en medisch specialisten vorm te geven. Om een veelomvattend platform te bieden dat zo goed mogelijk aansluit bij de verschillende actuele functionele behoeften van de verenigingen ontwikkelt de Federatie verschillende oplossingen. Zoals verdere integratie van het EdTech applicatielandschap door het koppelen van MWP met enkele veelgebruikte externe applicaties, waaronder:
- RemindoToets
- Vrest e-portfolio
- Reconcept e-portfolio
In deze sessie schetsen de Federatie en Avetica hoe zij de projecten vorm hebben gegeven en welke keuzes zijn gemaakt om tot een veilige en gebruiksvriendelijke oplossing te komen.
Sessieleider
Maarten Rijswijk, Functioneel Applicatiebeheerder bij Federatie van Medisch Specialisten.
Omschrijving sessie
Info volgt.
Sessieleider
Info volgt.
Omschrijving sessie
Nienke Verhoeven, dagvoorzitter.
Omschrijving sessie
Het einde van een inspirerende Moodle dag willen we afsluiten met een hapje en een drankje. Er is tijd om elkaar te ontmoeten en verder te praten over Moodle.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.