Moodle implementatie

Wil jij Moodle duurzaam inzetten? Laten we samen de Moodle implementatie realiseren.

Wat wil je weten over onze aanpak?

Moodle implementatie - Hoe gaan we aan de slag met Moodle?

Hoe gaan we aan de slag met Moodle?

Stel, de handtekeningen zijn gezet onder de overeenkomst en allebei staan we te popelen om te beginnen. Hoe ziet het proces eruit en wat verwachten we van elkaar? En hoe ziet het proces en samenwerking eruit totdat de eerste deelnemers online gaan leren?

Voordat jouw deelnemers inloggen om te leren, doorlopen we diverse fases van de implementatie. We starten met de techniek want dat is de basis voor de andere fases. Vanuit de onderwijskundige doelen kan je bepalen welke vaardigheden en leermiddelen nodig zijn. De trainingen en workshop worden op maat verzorgd om deze doelen te bereiken. Samen richten we de leeromgeving in zodat jouw deelnemers straks goed kunnen leren en een prettige ervaring hebben in de online leeromgeving.

Deze aanpak noemen wij de Moodle Implementation Journey.

 
High Five - samenwerken

Hoe lang duurt de implementatie?

Avetica heeft 20+ jaar ervaring met het opzetten van Moodle als leeromgeving. Wij weten wat nodig is en hoe lang een Moodle implementatie kan duren. Uiteraard is het afhankelijk van aantal factoren, maar een gemiddelde implementatie neemt tussen de 3 en 5 maanden in beslag. De technische en functionele implementatie is vaak binnen 6 weken geregeld. De onderwijskundige kant van het opzetten van een leeromgeving duurt vaak langer omdat het ontwikkelen van cursussen een flinke klus is. De meeste klanten van Avetica willen zelf hun eigen content ontwikkelen en dit is ook goed mogelijk in Moodle, zeker na onze Moodle trainingen.

Wat maakt jullie werkwijze zo bijzonder?

Wat maakt onze werkwijze zo bijzonder? Het kernwoord is scaffolding. Welke mate van begeleiding en hulp is nodig om jouw doelen voor online leren te bereiken?

De werkwijze van Avetica draait rondom scaffolding, oftewel een proces waarbij de steigers worden afgebroken terwijl het gebouw wordt opgebouwd. Wij leren jou de benodigde kennis en vaardigheden en doen geleidelijk stapjes terug, met als doel dat je zelfstandig e-learning kunt ontwerpen en ontwikkelen.

Vergelijk dit met een leerkracht die haar leerlingen rekenen en taal leert, zodat zij later zelfstandig in de maatschappij kunnen leven en werken. Wij willen dus niet eindeloos je handje vasthouden, maar wij willen dat je zelfstandig gaat lopen in de wereld van online leren.

Avetica aanpak scaffolding

Welke niveaus van samenwerking onderscheiden jullie?

In de samenwerking die wij aangaan is het van belang om te weten wat we van elkaar verwachten. Zeker bij een implementatie van een leermanagementsysteem of de ontwikkeling van een nieuwe leermodule komen veel zaken kijken waarvoor afstemming nodig is. Door met elkaar vroegtijdig de mate van samenwerking te bespreken worden de wederzijdse verwachtingen duidelijker en kunnen we de implementatie (bege)leiden op een manier die past bij uw organisatie. 

Wij zien drie niveaus van samenwerking waarbij de ervaring leert dat samenwerken op level 2 de meest duurzame oplossing is. Op deze manier combineren we uw kennis van de doelgroep en content met onze jarenlange expertise op het gebied van Moodle implementaties en digitale didactiek.

Welke Moodle trainingen kan ik volgen?

Voor elke rol in Moodle hebben wij een training ontwikkeld. Voor de docent en cursusontwikkelaar is de Moodle Basis, de H5P training en de workshop ‘Moodle Cursus Ontwerp Model’ geschikt. Voor de functioneel beheerder is de basistraining en de beheertraining bedoeld.

Moodle training

De leeromgeving staat live. En nu?

De implementatie is afgerond en de deelnemers zijn actief aan het leren in jouw leeromgeving. Wat moet je nu doen en wat doet Avetica? Tijdens de implementatie hebben wij jou geleerd om zelfstandig Moodle te gebruiken. Vergelijk dit met het nemen van autorijlessen. Als je je rijbewijs hebt gehaald, kan je veilig aan het verkeer deelnemen. Echt leren rijden komt daarna. Zo werkt het ook met leeromgevingen. Tijdens het gebruik van Moodle na de livegang komen er allerlei vragen naar boven. Onze medewerkers staan klaar om jou Moodle support te geven. Afhankelijk van het type vraag pakt een supportmedewerker of een Moodle consultant jouw verzoek tot ondersteuning op.

Moodle - Continious Improvement

Wat zijn de succesfactoren voor borging van een LMS?

Deze vraag is aanleiding geweest voor veel onderzoek en veel van de uitkomsten zijn open deuren. Natuurlijk moet de infrastructuur op orde zijn en de mensen beschikken over voldoende vaardigheden. Er moet genoeg tijd zijn om cursussen te ontwikkelen en de leeromgeving te beheren. Voldoende budget, leiderschap en heldere processen zijn uiteraard noodzakelijk. Klinkt allemaal logisch en nuttig. Eén succesfactor is katalysator in het geheel.

Ken je de uitspraak: alles wat je aandacht geeft, groeit? Wij zien dat dit zeker ook geldt voor het duurzaam en effectief gebruiken van Moodle. Klanten van Avetica, waar we met enige regelmaat kennis uitwisselen over Moodle en ontwikkelingen, gebruiken hun Moodle site veel beter, besparen tijd en focussen zich op hun corebusiness. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we welke vragen er leven bij de deelnemers en met jou en welke ontwikkelingen spelen in jouw organisatie en de impact die dit heeft op het gebruik van de leeromgeving. We leren jou extra vaardigheden aan en wij vertellen welke ontwikkelingen Moodle doormaakt en wat nuttige nieuwe tools zijn die je kan inzetten.

Voorkom het afhaken van deelnemers in jouw leeromgeving omdat Moodle niet goed is ingericht. Samen met onze Moodle consultant zorgen we voor een prettige leeromgeving waar effectief geleerd kan worden.

 

Hand click
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 1.856 andere abonnees