Opbouw in samenwerkend leren binnen een Moodle cursus

Samenwerkend leren in MoodleDeze weken help ik een opleidingsinstituut voor de overheid met het opzetten van een kort blended learning traject waarbij het online component belangrijker is dan de klassikale bijeenkomst. Omdat de leerinhoud zich kenmerkt door weinig theorie en vooral argumentatie, hebben we gekozen voor (een beperkte vorm van) samenwerkend leren. Doelgroep zijn een aantal hooggeplaatste bestuurders waarvoor e-learning nieuw is.

In de volgorde van de activiteiten hebben we een opbouw gekozen waar het samenwerken steeds meer wordt en ook de deelnemers actiever aan de slag moeten.

  1. Toetsmodule:
    Zelftest met 15 toetsvragen (antwoorden direct zichtbaar)
  2. Feedbackformulier:
    Keuzes maken en toelichting geven op casuïstiek en bekijken van antwoorden (analyses) van andere deelnemers
  3. Forum (type: vraag en antwoordforum):
    Eén casus met vier vragen waarbij de deelnemer eerst een antwoord moet geven en daarna pas de andere reacties kan zien, waarbij ze mogen reageren op anderen.
  4. Forum (type:  iedereen start precies één discussie):
    Breng eigen casus in en stelt minimaal twee verdiepingsvragen op andere bijdragen.

Ik hoop dat deze opbouw je inspireert om zelf meer van dit soort activiteiten op deze manier in te zetten in jouw Moodle cursussen.