Moodle implementatie (7): Maak helpcursus voor je docenten

HelpcursusMaak een helpcursus voor je docenten‘. Hoe vaak ik dit al niet geadviseerd heb, weet ik niet meer. Altijd krijg ik een goedkeurend knikje terug dat het inderdaad een goed idee is. Maar ik schat dat nog geen 5% van onze Moodle site zo’n helpcursus bevat. Waarom niet? Ik denk dat bij veel implementaties wordt gedacht dat een training Moodle voldoende is en de docenten en cursusontwikkelaars daarna alles weten.

Vergelijk dit een beetje met het autorijexamen. Nadat je je roze papiertje in handen hebt, heb je laten zien dat je je veilig door het verkeer kunt begeven met een auto. Maar kan je echt rijden? Juist na de training Moodle begint het echte werk pas en dan is ondersteuning nodig.

De makkelijkste ondersteuning is het inrichten van een helpcursus. Veel content is al aanwezig op internet, dus zelf handleidingen schrijven of instructiefilmpjes opnemen mag natuurlijk, maar zoek eerst even op internet.

Welke content zou ik in een helpcursus Moodle verwachten. Ik denk aan:

  • Handleidingen Moodle*
  • Instructievideo’s van Moodle*
  • Nuttige links naar andere documentatie*
  • Link naar het Nederlandstalige forum op Moodle.org
  • Forum
  • Woordenlijst (ingesteld als FAQ)
  • Kalender met trainingsdata en inloopbijeenkomsten
  • Link naar de profielen van de Moodle ambassadeurs binnen de organisatie

* Zie ook voor ons Moodlefacts overzicht.

Heb je nog een aanvulling, laat het weten!