Keuze ELO in lijn met visie op leren?

Ik heb de afgelopen maanden het een paar keer meegemaakt dat een organisatie of school een mooie visie op leren had opgesteld waar het onderwijs of de ontwikkeling van medewerkers naar toe moet gaan. Deze toekomstbeelden staan vol met termen als adaptief, op maat, zelfverantwoordelijkheid, eigen leerarrangementen, samen leren, kennisdelend, etc. Niets mis mee! Sterker nog, die kant moet het ook op gaan volgens mij.

Wat mij alleen dan verbaasd, is in de offertefase presentaties gegeven worden van allerlei ELO’s waarvan je van te voren al weet dat je de visie niet in dat systeem kan operationaliseren. Even duidelijk maken met een metafoor:

Ik wil overal mobiel kunnen werken, mailen en internetten en ik koop een Nokia 6310 waarmee je kan bellen, sms-en en wappen. Dat gaat niet werken! Je hebt een smartphone nodig.

Zo’n tien jaar geleden hoorde ik van een grote organisatie die met veel bombarie het competentiegerichte opleiden hadden ingevoerd en gekozen hadden voor Blackboard. Dat paste toen ook niet bij elkaar en de duur aangeschafte ELO werd gebruikt voor documenten en berichten. Wauw, daar geef je handen en voeten aan competentiegericht opleiden…

Een tijdje terug was ik betrokken bij een offertetraject en de organisatie wilde graag meer verantwoordelijkheid bij de medewerkers neerleggen om te leren en zichzelf te ontwikkelen. Snel toegang tot leermateriaal, kennisdeling, alleen dat leren wat nodig is, waren belangrijke items voor hen. Ze hebben niet voor Moodle gekozen omdat ze opzagen tegen de weerstand bij de medewerkers. Ze hebben voor een ELO gekozen die heel erg sturend is vanuit de leidinggevenden. Gemiste kans denk ik dan.

Wil je docentgericht (blijven) lesgeven? Prima, schaf dan een EDO aan (elektronisch distributie omgeving), bv Magister. Heb je een visie zoals hierboven geschreven, dan is Moodle een zeer goede keus. Dan beperkt de ELO jou niet, het biedt juist de tools om de visie concreet vorm te geven.

Aan de school of organisatie de keuze…

leervisie