Toegang geven tot een democursus. Wat zijn de mogelijkheden?

Steeds vaker krijgen wij de vraag van onze klanten wat de mogelijkheden zijn om toegang te geven tot een demo cursus in Moodle. Middels deze demo willen zij bezoekers naar hun site lokken om te laten zien hoe goed en mooi hun e-learning eruit ziet. Dit moet uiteraard leiden tot (meer) verkoop. Wij zien drie opties om toegang te geven tot een demo cursus:

  1. Gast-toegang tot een cursus via een rechtstreekse link (dieplink).
    Hiervoor is nodig dat zowel op Moodle-niveau als op cursus-niveau de gasttoegang gaat staat ingesteld.
  2. Een apart account waarmee ingelogd kan worden (gastlogin/gastwachtwoord).
    Nadeel hiervan is dat je men het wachtwoord kan wijzigen en je niets weer over de potentiële koper.
  3. Account aanvragen op Moodle (zelfregistratie) en de zelfaanmelding of gasttoegang aanzetten op cursusniveau.
    Voordeel is dat je in ieder geval de gegevens hebt van de bezoekers.
  4. Moodle Voucher gebruiken om toegang tot een democursus te geven
    Deze zijn handig bij beurzen en congressen waarbij je de Moodle vouchers hebt uitgeprint en kan uitdelen aan geïnteresseerde bezoekers. Zij kunnen dan via zelfregistratie toegang krijgen tot jouw Moodle site en daarna de vouchercode invoeren. Na controle op juistheid heb je gelijk toegang tot de juiste (demo)cursus.

Welke optie het beste past bij jouw organisatie is afhankelijk van het aantal drempels (wel/geen account aanvragen) en de mate van marketing (wat wil je weten van je bezoeker).

En denk ook aan het gebruik van QR-codes! Kan erg nuttig zijn in deze context.