Bedenkingen bij Moodle activiteit Portfolio

In de plugindatabase van Moodle is de activiteit Portfolio verschenen. De module heeft als basis de boekmodule en de docent kan de hele structuur aan paragrafen en pagina’s neerzetten. De studenten hoeven alleen maar de pagina’s te vullen met hun bewijslast. Waarom heb ik hier mijn bedenkingen bij? Omdat dit een invuloefening is, een voorgestructureerde opdracht. Je kan zelfs een cijfer geven. Het strookt niet met de uitgangspunten van hoe een portfolio bedoeld is.

In een echt portfolio is de student de eigenaar en bepaalt hij (zij) in zijn eigen structuur de bewijslast. Bij het presenteren van zijn portfolio selecteert de student de juiste bewijslast en deelt dit met zijn docent en/of medestudenten. Of een portfolio gebruik je als ontwikkelingsportfolio waarbij je over langere tijd je competenties ontwikkelt en hierop regelmatig samen met je docent op reflecteert en feedback vraagt.

Ik snap niet dat ze deze nieuwe module geen andere naam hebben gegeven. De functionaliteit vind ik wel aardig, maar noem de activiteit geen portfolio! Er is al zoveel verwarring over de invulling van deze term. Bij de ontwikkeling van de activiteit Portfolio is een Moodle Partner uit Groot Brittanië betrokken, die overigens ook Mahara partner is. Zou daar binnen wel overlegd worden?

Blijf op de hoogte

Vul je e-mailadres in en lees als eerste onze blogs over Moodle.

Voeg je bij 490 andere abonnees
Hand click
Nieuws en tips over Moodle

Ontvang van elke blog die wij schrijven een notificatie op je e-mailadres, zodat je goed op de hoogte blijft over Moodle.
Afmelden is altijd mogelijk.

Voeg je bij 490 andere abonnees