Het 70:20:10 model in Moodle

Als werkers in opleidingsland zijn wij altijd op zoek naar de juiste verdeelsleutels om leren zo effectief mogelijk in te richten. Daarom zie je overal theorieën uit de leerpsychologie, didactische modellen uit onderzoek en mooie pedagogische concepten. De één doet niet onder voor het ander. Van deze onderdelen om leren effectief te laten plaatsvinden is het 70:20:10 model er één. In de jaren 60 heeft Morgan McCall met zijn collega’s onderzoek gedaan naar een verdeelsleutel om de leersituatie zo effectief mogelijk in te richten. In 1996 hebben zijn collegae Michael Lombardo en Robert Eichinger een boek gepubliceerd over dit 70:20:10 model.

Het 70:20:10 model is een verdeelsleutel om een leersituatie zo effectief mogelijk in te richten. Ze stelt dat 70% van het leren plaatsvindt bij de taakuitvoering, 20% van het leren plaatsvindt in persoonlijke begeleiding en maar 10% van het leerresultaat behaald wordt in formele leersituaties als training. Onderstaand figuur geeft een visuele verdeling van het model. In het figuur zien we dat het grootste effect behaald wordt door het opdoen van ervaring door het uitvoeren van gedrag dat leidt tot een succesvolle taakuitvoering.

70-20-10

 

 

Nu rest ons natuurlijk de vraag; hoe kan je dit model toepassen in Moodle? Het formele karakter druipt af van de cursussen of leerinterventies in Moodle, wanneer we deze onder de loep nemen. Vaak worden cursussen erg lang of lineair van opzet. Doe eerst activiteit A en ga daarna (misschien zelfs voorwaardelijk) door naar B. Hoe kunnen we dan het ervaringsleren uit 70:20:10 faciliteren in Moodle? Dat is heel simpel: Reflectie en begeleiding.

Als je het grootste deel van de tijd bezig bent met het opdoen van ervaring met het gedrag dat leidt tot een succesvolle taakuitvoering, heb je in Moodle de mogelijkheid om vragen te stellen aan peers of coaches. Hiermee sla je een brug tussen het opdoen van ervaring (70%) en het verkrijgen van feedback en begeleiding op je eigen gedrag (20%). Dat kan bijvoorbeeld door bovenaan in je cursus een Forum op te nemen, of een reflectieformulier met de activiteit “Feedbackformulier”. Ook Moodle 360 is een mogelijkheid om feedback te krijgen van je peers! Je Moodle cursus volgens het 70:20:10 model wordt dan niet heel ingewikkeld, of groot. Maar dat hoeft ook niet, omdat je de formele leersituatie ontwijkt en het leren eigenlijk alleen maar faciliteert. Hoe sta jij tegenover ervaringsleren in jouw leersituaties?

Tags: