Blog

Content binnen of buiten Moodle?

16 september 2013

Moodlefacts

De laatste jaren zijn er twee leerstandaarden in e-learningland bijgekomen, LTI en Tin Can, die allebei de mogelijkheid bieden om leercontent van buiten je Moodle site (of ander LMS) op te starten en je enige vorm van resultaat weer terugkrijgt. Anders dan bij een weblink waar een student wel op de goede plaats terecht komt, maar je als docent niet weer of je studenten er iets van geleerd hebben. Ik merk zelf in mijn dagelijkse contacten dat er twee stromingen zijn hoe men denkt over de fysieke plaats waar de content is opgeslagen.

  1. Alle content moet koste wat kost binnen het LMS draaien
  2. Het maakt niet uit waar de content staat, als het maar beschikbaar is en ik de leerresultaten terug zie in mijn LMS

Mensen uit de tweede stroming staan te juichen bij de ontwikkelingen van LTI en Tin Can. Ook contentaanbieders en uitgeverijen zien deze mogelijkheden, want hiermee hebben ze alle content op één fysieke plaats en kunnen ze makkelijk de toegang beheren. Dat de twee stromingen kunnen botsen bleek vorige week tijdens een gesprek met verschillende partijen, waaronder een aanbieder van e-learningmodules (Moodle als LMS) en een zorginstelling (ander LMS). Moet ik nog uitleggen welke partij tot welke stroming behoort? 😉

Het LMS van de zorginstelling ondersteunt nog niet LTI of Tin Can, dus Moodle als LTI provider instellen is helaas geen optie. Jammer, want met een kwartier was dan alles geregeld. De aanbieder wil om verschillende (begrijpelijke) redenen haar content niet in een ander LMS plaatsen.

Dat content steeds meer buiten je LMS staat, is een ontwikkeling die niet meer te stoppen is. Hoe hard deze gaat, is afhankelijk van de snelheid waarop andere LMS-en LTI en Tin Can implementeren.

Ik ben in ieder geval blij dat (de community van) Moodle deze ontwikkelingen al heeft opgepakt en weer voorop loopt qua innovatieve leerontwikkelingen.

 

Tags

 

3 Comments

  1. Ik vind die keuze niet zo gemakkelijk als het lijkt. Dat heeft verschillenden redenen.

    In het MBO wil je heel graag een leerlijn klaarzetten voor (in principe) 4 jaar. Een student kan dan vanaf dag 1 aan de slag, kan plannen en kan ook voldoen aan bv. focus op vakmanschap door zijn 4 jarige opleiding in hoog tempo (<3 jaar) af te werken.

    Eén van de voorwaarden daarvoor is dat je zeker moet zijn dat je content blijft staan. Hoewel YouTube nog wel even blijft bestaan, verdwijnen toch met regelmaat de filmpjes die een docent in al zijn ijver gelinkt heeft. Erger nog wordt het bij beroepsspecifieke websites. Een handleiding van een mooie dieselmotor, een foto prinsjesdag uit de plaatselijke krant, een filmpje op de website van een leverancier. Ze verdwijnen zonder aankondiging en zie het allemaal maar weer terug te vinden. Dat gebeurt niet als je de content in Moodle plaatst.

    De laatste 'hype' is Wikiwijs. Een prachtig initiatief, maar ik maak me er grote zorgen over. Wikiwijs is gerealiseerd met een subsidie van 4 miljoen euro. Het projectplan liep deze zomer (2013) af en tot op heden is er geen nieuw projectplan. Sterker nog, Kennisnet (de facilitator achter Wikiwijs) gaat 40% terug in subsidie. Wat gaat dat doen met Wikiwijs?

    GroenKennisnet kent dit verhaal. Met veel subsidie werd een Sharepoint-achtige omgeving gemaakt genaamd 'Livelink' waarop alle AOC's hun plekje kregen. Nadat de subsidie stopte bleek Livelink al snel onbetaalbaar. Volgend jaar stopt Livelink, en de gigabytes aan content moeten er nu af gehaald worden. Enkele AOC's hadden hun hele digitale MBO content gebouwd op Livelink, tot ELO functionaliteit aan toe.

    Dus je content overal vandaan halen lijkt leuk, maar het kan de continuïteit van meerjarige opleidingen ernstig in gevaar brengen.

  2. Bedankt voor je reactie en ik begrijp de situatie waarin jullie zitten. Zijn er oplossingen om die continuïteit te garanderen?

  3. Hoi Arnout,

    Eigenlijk alleen door servicecontracten te onderhouden met de hosters van content. Dat houdt in dat we de content binnen Moodle proberen te plaatsen (hebben we een contract voor) of we sluiten contracten af met uitgeverijen.

    Echter, de samenwerking met uitgeverijen (ik denk dat Edudelta met zo’n 20 grote uitgeverijen zaken doet) verloopt uiterst moeizaam. Michael van de Wetering van Kennisnet heeft er een mooie presentatie over:
    http://prezi.com/klkuoabj7oqa/google-en-de-toekomst-van-onderwijs/

    Samenvattend: wie is de eigenaar van de content? Daar heb jij ook al wel eens iets over geschreven: http://www.moodlefacts.nl/2012/09/20/wie-is-de-eigenaar-van-de-data-in-moodle/