Hoe coach je je docenten in Moodle?

Jaren geleden hoorde ik het volgende verhaal over een coach die gevraagd werd om iemand te coachen in het tennissen. Ik weet het verhaal alleen nog op hoofdlijnen en uiteraard de clou. Afgelopen week kwam dit verhaal weer bij mij boven omdat ik weer zag dat het management teveel gefocust is op het aanleren van functionele vaardigheden in Moodle en amper op het doel van het inzetten van Moodle in het onderwijs.

Een man vroeg aan een bekende coach om hem te helpen bij het beter leren spelen van tennis. De coach was overigens geen tennisspeler, maar hij ging toch op de hulpvraag in. De coach vroeg wat de man wilde oefenen en dit was de service. De man maakte zich klaar om te gaan serveren, gooide de bal omhoog en met een flinke mep werd de bal naar de overkant gelanceerd. “Waar kwam de bal precies terecht?” vroeg de coach. De man wees naar de plek waar de bal de grond zou hebben geraakt. Het bleek een paar meter verder te zijn. De coach vroeg de man waar de bedoeling was dat de bal zou komen en er werd een mooi plek aangewezen waar elke tegenstander moeite zou hebben om die bal goed terug te slaan.

pilon

De coach pakte een pilon en zette deze neer op die plek. Het doel was duidelijk gemarkeerd. “Ga maar weer serveren en vertel mij hoeveel meter vanaf de pilon de bal op de grond komt” kreeg de man als opdracht mee. De man gooide op, gaf de bal een flinke klap en vergat te kijken waar de bal terecht kwam. De tweede keer kon hij zeggen dat de bal ongeveer twee meter van de pilon op de grond was gekomen. Zo ging het een tijdje door en steeds beter kon de man vertellen hoe ver (of hoe dichtbij) de bal bij de pilon gekomen was.

De focus van de man was verschoven van het technisch goed kunnen serveren naar het juist richten van de bal om zo snel mogelijk een punt te maken.

 

Waar ligt bij u de focus? Bij het technisch goed beheersen van Moodle of het inzetten van Moodle om een leerdoel te bereiken?