Finnisch Lessons en een consequentie voor keuze ELO

De afgelopen maanden is bij diverse acquisitiegesprekken het onderwerp ‘onderwijskundige templates’ besproken. In een onderwijskundige template bepaal je hele structuur en soms ook al de werkvormen. Een docent hoeft ze alleen nog maar in te vullen. ‘Kan dat ook met Moodle?‘ was vaak de vraag. Ja, er zijn een aantal manieren waarmee je prima kan zorgen dat docenten precies uitvoeren wat de cursusontwikkelaar wil. Ik denk bijvoorbeeld aan:

  • cursus klaarzetten en betreffende docent(en) de rol van ‘docent zonder bewerken’ geven
  • aparte cursusformat ontwikkelen die een aantal zaken beperkt/verhinderd (bv. de naamgeving van de secties/onderwerpen)

Finnish LessonsIk weet van een aantal andere ELO’s die de templatefunctionaliteit hebben. Toch wringt dit bij mij en ik denk dat het lezen van het boek Finnish Lessons dat flink heeft versterkt. Finland heeft nu één van de beste onderwijssystemen van de wereld en het mooie is dat ze een aantal dingen juist niet doen, zoals veel toetsen en veel inspectie. Er wordt heel veel didactische vrijheid neergelegd (en verwacht!) van de docenten. De docenten zijn hoog opgeleid (academisch) en besteden wekelijks tijd aan bijscholing en overleg met collega’s. Er heerst zelfs een sterke mening dat als men docenten daar gaat bepalen hoe je onderwijs moet geven en dat streng gaat controleren, dat dan veel docenten uit het onderwijs zullen stappen.

Ook vind ik het opvallend dat nu het technisch wel mogelijk is, de vraag over onderwijskundige templates wordt gesteld en dat dit zonder ELO eigenlijk nooit werd gevraagd. De manier van onderwijs geven wordt dus ook transparanter.

Ik vind zelf dat docenten (nog) beter moeten worden in hun (vak)didactiek en hoe meer je ze gaat beperken, des te groter de kans dat het ook lesboeren worden. Ook met de keuze én inrichting van de ELO straal je als school een bepaalde verwachting uit naar je docenten. Geef je ze een flexibele ELO met veel didactische vrijheid en onderwijskundige tools, of beperk je dit als school?

Toen ik in 2004 koos voor Moodle, was de belangrijkste reden de didactische vrijheid. Nu, bijna 10 jaar later, zie ik steeds meer dat docenten een ELO nodig hebben die flexibel kan aansluiten bij de gehanteerde didactiek. Ik zie ook dat docenten hier nog de nodige begeleiding en training in moeten krijgen en dat is logisch. De digitale didactiek is geen sausje er overheen. Het vergt een paradigmashift in het denken over je didactische aanpak en dit zal via substitutie en transitie naar transformatie lopen. Aan het management van scholen de schone taak om juist hierin leiderschap en samenwerking te tonen. De Finnen waren er ook niet in een paar jaar, maar ze hebben het hele proces wel volgehouden.