Flipping the classroom in Moodle niet meer dan logisch

Het afgelopen jaar gonst het begrip ‘flipping the classroom‘ door onderwijsland. Het is begonnen in Amerika en ondertussen ook overgewaaid naar ons land. Het is een geliefd onderwerp bij menig Onderwijs & ICT seminar. Bij flipping the classroom wordt de klassikale instructie thuis gevolgd en in de les wordt het (individuele) huiswerk gemaakt. De rol van de docent verandert hierdoor sterk.

Zelf vind ik de ‘omgedraaide klas’ niet meer dan logisch. Het geven van een instructie is goed te vervangen door een instructiemodule in Moodle (video, SCORM-module, lesmodule, webpagina, animatie). De kracht van een docent ligt ook veel meer in het begeleiden en enthousiasmeren van de leerlingen tijdens het leerproces, het geven van extra- of verdiepingsinstructie voor (zorg)leerlingen en het beantwoorden van vragen.

Als docent moet je wel durven loslaten dat je leerlingen ook via andere kanalen kunnen leren. Daarnaast vergt flipping the classroom een flinke paradigmashift in het denken. Als laatste grote punt moeten er wel voldoende instructiemodules zijn en dit (zelf) ontwikkelen vergt tijd en speciale vaardigheden.

De paradigmashift focust op de kerngedachte dat elk medium (docent, ELO) zijn eigen kracht heeft. Het is aan het onderwijs om de juiste didactische mix te kiezen waarin het beste van beide werelden worden gebruikt, waarbij alle partijen voordeel hebben.

Wil je meer weten? Kennisnet heeft een speciale pagina opgezet met video’s en nieuwsberichten over dit onderwerp. Maar bekijk ook onderstaande video van Leraar24.