Blog

Review van Mahara ePortfolios, Beginner’s Guide

31 oktober 2012

Moodlefacts

Ik ben gevraagd om het boek Mahara ePortfolios, Beginner’s Guide te lezen en van een review te voorzien.En dat doe ik graag, want portfolio’s vind ik een mooi instrument om de ontwikkeling van mensen te volgen.

Het boek, wat wordt uitgegeven door Packt Publishing, is een goed en leesbare (Engelse) handleiding. In het begin van het boek wordt ingegaan op het principes van portfolio’s en de verschuiving van het leren in de 21e eeuw naar persoonlijke leeromgevingen, maar wel in een sociale context. Daarom wordt ook benadrukt:

Mahara is, therefore, a platform for personalized, reflective, and collaborative learning.

In het boek staan een aantal voorbeelden van basisonderwijs tot wetenschappelijk onderwijs. Hiermee krijg je een goede indruk hoe Mahara toegepast kan worden in de praktijk. Als je hier overigens meer van wilt weten, dan raad ik je aan om Mahara 1.4 Cookbook te lezen.

De Mahara beginnershandleiding behandelt voor de rest de zaken die je ook mag verwachten, zoals het vullen je eigen profiel, het beheren van je content (bewijsstukken van je leerdoelen/competenties) en uiteraard ook het organiseren en publiceren van (gedeelten) van jouw portfolio. Ook het werken en kennis creëren en delen in groepen wordt uitgebreid behandeld. Daarnaast komt ook aan de orde het beheersmatige gedeelte voor de Mahara beheerder.

Veel voorbeelden uit het boek worden ook weergeven op de speciale site maharaforbeginners.tdm.info. Daar kan je goed zien hoe het in werkelijkheid eruit ziet. De koppeling met Moodle wordt aangehaald, maar dat is dan ook alles. Daar had ik wel iets meer van verwacht. Juist de verschillen tussen Moodle en Mahara in onderwijskundig gebruik, maar ook de integratie tussen deze twee open source leerpakketten, is interessant genoeg om verder uitgediept te worden.

Interessant is de lijst met plugins. Net zoals in Moodle werkt ook Mahara met plugins en juist bij deze persoonlijke leeromgeving mogen plugins zoals LinkedIn, Facebook en Twitter niet ontbreken en dat doen ze ook niet. Een interessante plugin is My Learning, ik schreef er al eerder over. Met deze plugin kan de meervoudige intelligentie en leerstijlen bepalen. De uitslag kan je als diagram opnemen in je portfolio.

Denk je erover om met e-portfolio’s te werken en wil je portfolio inzetten in jouw onderwijs zoals portfolio’s ook echt bedoeld zijn, dan is dit boek een goed startpunt. Het boek Mahara ePortfolios, Beginner’s Guide is te bestellen bij Packt Publishing.