Blog

Moodle forum gebruiken om intern mailverkeer te reduceren

8 juni 2012

Moodlefacts

Ik kreeg de vraag van een school om over het volgende mee te denken:

Wat zijn de consequenties om de forums in Moodle in te zetten om het interne mailverkeer te verminderen?

Die vraag wordt overigens door meer bedrijven gesteld. Een mailtje sturen aan je collega die een kamer verderop zit, komt vaker voor dan je denkt. En het ‘halve bedrijf’ een CC sturen van je e-mail is met een paar extra klikken ook zo gedaan. Grote consequenties bij het inzetten van forums in Moodle zijn er niet, veel een paar opmerkingen en tips.

Opmerkingen:

  • Veel forums staan ingesteld dat je een notificatie (= e-mail) krijgt van elke forumpost. Dit vermindert het aantal berichten in je mailbox dus niet.
  • Reageren op forumberichten vergt extra handelingen. Je moet inloggen in Moodle en naar het betreffende forum gaan en op ‘antwoord’ klikken. Vanuit je mailprogramma op ‘allen beantwoorden’ klikken is veel sneller.
  • E-mails zijn beter via smartphones te lezen. Forumpost van Moodle lezen op je mobiel vergt meer moeite, want de beheerder moet dit hebben ingeschakeld en je moet de Moodle app (alleen voor iPhone) gebruiken.
  • Afmelden voor een forum heb je nu zelf in de hand. Vragen aan iedereen om jou uit de mailinglist te halen, zal niet snel gebeuren.

Tips:

  • Gebruik RSS om het lezen van forumberichten te volgen.
  • Zet in je Moodle profiel de optie ‘Type samenvattende e-mail’ op Volledige samenvatting. Dan krijg je maar één keer per dag een e-mail met alle berichten. Iedere gebruiker moet dit zelf aanpassen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Gaat dit werken of niet?

[poll id=”13″]

Tags

 

Comments are closed.